Det är många som rekommenderar emailmarknadsföring och hur det är viktigt för företag som vill bygga upp en stor och trogen kundbas. Innan du väljer ut ett bra mailprogram och drar igång med månadsbrev så är det dock viktigt att du verkligen är insatt i hur du ska jobba för att lyckas med den här typen av marknadsföring. Här följer 5 tips för lyckad emailmarknadsföring…

1. Undvik spam

Ingen tycker om spam och skickar man email på fel sätt så kan det rentav vara olagligt. Först och främst så måste du bygga en emaillista med folk som vill vara med på den. Även om en person en gång uttryckligen har bett om att få dina mejl så ska han eller hon lätt kunna avboka så se till att varje mail tydligt visar hur man av prenumererar på mailen. Det är också viktigt att du är tydlig i ditt formulär så att kunden förstår att mejlen som ges kommer att användas för nyhetsbrev från din verksamhet.

2. Mailbomba inte!

Du kanske tycker att det verkar kanon att du kan kontakta de som finns på listan var och varannan dag så att de inte glömmer bort dig och din verksamhet. Det här är inte smart! Det kommer bara att leda till att dina email hamnar i direkt i spam-mappen och du kanske till och med får rykte om dig att vara lite för mycket. Skicka regelbundet men inte för ofta. Betänk hur ofta du själv vill få påhälsningar. Det vanligaste är att man skickar ett mejl per månad.

3. Erbjud ett intressant innehåll

När du väl skickar ett mail så ska det komma med ett intressant innehåll. Det här kan vara att du erbjuder rabatt, att du berättar om något nytt som är på gång, eller att du ger värdefulla tips. Det är viktigt att du inte skriver för mycket. Folk har inte tid att läsa om din söndag i trädgården men de uppskattar att få veta hur din produkt kan hanteras på ett bättre sätt för en snyggare rabatt.

4. Formatet

Idag så måste allt som man gör online fungera väl på mindre skärmar. Se till att ditt nyhetsbrev kommer att se lika bra ut på en smartphone som det gör på en vanlig dator. Om det inte gör det så kan du vara säker på att många av dina potentiella kunder inte tar del av informationen.

5. Fånga uppmärksamheten

Även om folk inte har något emot att få nyhetsbrev från din verksamhet så kan det hända att de inte ens öppnar mailet om det inte verkar så intressant. Mailets rubrik måste vara bra och leda till nyfikenhet. Du kan till exempel ställa en intressant fråga som får läsaren att vilja veta mer.